Otogar yenilenmeye uygun durumda

  • Anasayfa
  • Haberler
  • Otogar yenilenmeye uygun durumda

TOFED yönetimine brifing veren İstanbul 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’nın Proje Müellifi Prof. Dr. Mehmet Çubuk, Otogar’ın mevcut strüktür yapısının yenileme çalışmaları için uygun durumda olduğunu söyledi. Prof. Dr. Mehmet Çubuk, otobüs işletmecilerine 2019 yılından sonra da Bayrampaşa’da devam etme imkânı sağlanırsa, yenileme çalışmalarının sektörün gelecek perspektifine göre yapılması gerektiğini de belirtti.

İstanbul 15 Temmuz Demokrasi  Otogarı’nın Proje Müellifi Duayen Mimar  Prof. Dr. Mehmet Çubuk; TOFED Genel Başkanı Birol Özcan, Genel Sekreter Mevlüt İlgin ve TOF Genel Başkan Yardımcısı Tahsin Yücefer’e, Otogar’ın strüktür yapısı ve gelecek perspektifiyle ilgili brifing verdi. 24 Ağustos Çarşamba günü gerçekleştirilen toplantıda, Prof. Dr. Mehmet Çubuk, Otogar’da yapılabilecek yenileme çalışmalarıyla ilgili de değerlendirmelerde bulundu. İstanbul 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’nın mevcut yapısı ve konumu ile kentlerarası bir aktarma platformu özelliği taşıdığını belirten Prof. Dr. Mehmet Çubuk;  “Otogar’ın bu özelliğini kaybetmemesi, yerinde kalması gerekmektedir. Bu hususu bir çok kez yineledim. Otogar kompleksi uzun yıllarda ortaya çıkan ve karayolları yolcu taşımacılığı alanında büyük deneyim kazanılan, örgütleşmeye, uluslararası ilişkiler kurulmasına zemin oluşturan ve bu hizmetin sürdürülebilir kılınmasında çok büyük payı olan bir yer olmuştur. Alt yapı bütünleşmesi ile özellik kazanan  otogar kompleksi, ülkede diğer şehirler arası otogarların yapılmasına ya da yenilenmesine örnek olmuş, yol açmıştır. Dolayısıyla böyle bir kompleksin, bugün için İstanbul’un herhangi bir yerinde yapılması adeta olanaksızdır. Bu nedenler bile otogar kompleksinin işlevleriyle burada kalmasını gerektirmektedir.” dedi.

MEVCUT YAPI GELECEKTE DE İHTİYACA CEVAP VEREBİLİR

İstanbul 15 Temmuz Demokrasi Otogarı’nın mevcut yapısının yenileme çalışmaları için uygun olduğunun da altını çizen Prof. Dr. Mehmet Çubuk; “Mevcut strüktürde gerekli iyileştirmeler yapılarak otogar kompleksinin 2019 yılından sonra da işlevine devam etmesi doğru olacaktır. Bu tarihte, otogarda co-habite olan  esnafın boşaltacağı çok büyük mekanlar ve alanlar ortaya çıkacaktır. Aynı zamanda kompleksin strüktürel açıdan var olan ek yapılanma kapasitesi de, ileriye dönük kullanım olanakları verecektir. Yani mevcut yapının gelecekteki gereksinime yanıt vermesinde sıkıntı olmayacaktır.  Şu husus unutmamalıdır. Yapının 22 yıllık kullanım süresinde, kullanım bozuklukları, yozlaşma, yetersizleşme, işgaller, mimariye ilişkin müdahaleler olmuştur. Bu hususlarda iyileştirmeler, yenilenmeler getirilmesi kaçınılmazdır. Elbette bu yaklaşım sadece kompleks bünyesinde değil, yakın çevresinde de yapılmalıdır. Otogar yakın çevresi için ilk dönemlerde belediyeye otogarın içinde bulunduğu bölgenin çevre düzeni planı yapılmasını  önermiştik, hatta otogar  batı yönündeki yerleşmenin, o zaman yoğunluk bugünkü kadar değilken, bir rehabilitasyon projesi hazırlamış (günümüzdeki kentsel dönüşüm projesi benzeri bir eylem olarak) belediye ile görüşülmek istenmiştir. Ancak ilgi doğmamıştır. Bugünkü yığılışma ortaya çıkmıştır. Günümüzde önem kazanan kentsel dönüşüm çerçevesinde bunun gerçekleştirilebileceğine inanıyorum. Bu konularda otogar yönetimine zaman içinde ve gerektiğinde uyarıcı raporlar verdiğimi belirtmek istiyorum. O raporlarda da görüleceği gibi Otogar Kompleksi, hazırlanacak ciddi bir senaryoya göre, her türlü iyileştirme-yenileştirme ve değişimlere yanıt verecek nitelik ve kapasiteye sahip bulunmaktadır” diye konuştu.

YENİLEMEDE SEKTÖRÜN GELECEK PERSFEKTİFİ ÖNEMLİ

Yenileme çalışmalarının sektörün gelecek 10-20 yıldaki  hedeflerini dikkate alan bir persfektifle yapılması gerektiğini de vurgulayan Prof. Dr. Mehmet Çubuk; “2019 yılına kadar olan kullanım süresinde de, yani önümüzdeki üç yılda, otogar genelinde bazı iyileştirme, düzeltme çalışmalarının yapılmasının da yararlı olacağını söylemeliyim. 2019’dan sonra şayet otogar işlevine  bu yerde devam edecekse, otogar bünyesinde boşalacak alan ve mekanlar bütününde uygulanacak senaryonun çok iyi hazırlanması gerektiğini düşünüyorum. Bunun için daha şimdiden ileriye dönük bir program elde edebilmek amacıyla çalışmalara girişilmesi gerekmektedir. Gelişen teknolojiler, olanaklar kuşkusuz yarının otobüs işletmeciliğini bugünkün-den farklı ve daha gelişmiş bir hizmet anlayışı içinde ortaya çıkartacaktır. İşte böyle bir çalışma sonucu elde edilecek bir  programa göre de mevcut ve büyük kısmıyla tahliye olacak otogar kompleksininin yeniden planlanması, projelendirilmesi yapılabilecektir. Şayet Otogar 2019 sonrası burada kalacak ve işlevine devam edecekse, bugünden bu çalışmalara başlanmalıdır. Elde edilecek sonuçların ortaya koyacağı kullanım programına, yada ihtiyaç programına yanıt verecek mekansal düzenlemeler yapılabilecektir. Bunun için bir hedef, yada hedefler belirlenmelidir. Bu hedeflerde, otobüs işletmeciliği alanında gelişmeler, hizmet biçimi, personel istihdamı, bilet satış, seyahat kombinasyonları vs. gibi konularda  ileriye dönük araştırmalar yapılarak 10-20 yıl sonraki isteklere ( örneğin 2025-2030 gibi.) göre bir program hazırlanmalıdır” şeklinde konuştu.

OTOGAR’IN STATİK YAPISI GÜÇLÜ

İstanbul 15 Demokrasi Otogarı’nın statik yapısının sağlamlığına da dikkat çeken Prof. Dr. Mehmet Çubuk; “Otogar kompleksinin projelendirilmesi ve temelinin atılması Bedrettin Dalan’ın İBB Başkanlığı döneminde olmuştur. Bedrettin Dalan’ın ardından İBB Başkanı olan Nurettin Sözen döneminde de, otogar kompleksinin  bir an önce bitirilmesi için mekik şeklindeki yapının  yarısının iptal edilmesi istenmiştir. Bunun yanlış olduğunu söyleyerek, projenin işlevsel bütünlüğünün bozulacağını belirterek karşı çıkmıştık. Ama yinede,  Kompleks inşaatının belli bir düzeye ulaştığı o zamanki durumda UATOD yönetimi konuyu tartışmış ve kompleksin kalkış peronlarının bulunduğu 100.000 metrekare yaygınlıktaki en üst katın tamamının kaldırılmasını kararlaştırmıştı. Bu durum, giden ve gelen otobüslerin her birinin yolcu alıp, yolcu indireceği ayrı katlar yerine tek katta çözümlenme durumunu ortaya çıkartmıştı.  Ama hemen ekleyeyim ki,  kompleksin statik hesapları, iptal edilen 100.000 metrekarelik üst kat varsayılarak yapıldığından inşaat ta buna göre yapılmıştır” diye konuştu.

Yazar İsmi
15 Yazısı Var

BENZER YAZILAR