STK'lardan 3. Köprü Zorunlu Olmasın Talebi
- Anasayfa
- Haberler
- STK'lardan 3. Köprü Zorunlu Olmasın Talebi
ŞEHİRLERARASI TARİFELİ SEFER YAPAN OTOBÜSLERİN
FATİH SULTAN MEHMET VE YAVUZA SULTAN KÖPRÜSÜNDEN GEÇİŞLERİNE BİRLİKTE İZİN VERİLMESİ
Ulaştırma,
Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 2016 tarihinde açılması
planlanan Kuzey Marmara Otoyolu ve bu
kapsamda inşa edilen Yavuz Sultan Selim
Köprüsünden Şehirlerarası/uluslararası (D1-B1 yetki belgeli) Karayolu Yolcu Taşıması yapan otobüslerin
geçişinin zorunlu olacağı; hali hazırda
geçişlerde kullanılan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün ise tarifeli
sefer düzenleyen otobüsler için geçişe yasaklanacağı basın ve yayın organlarında bazı kamu kurum ve
kuruluş yetkilileri tarafından açıklanmıştır.
Şehirlerarası/uluslararası
Karayolu Yolcu Taşımacılığı yapacak
otobüslerin Kuzey Marmara Otoyolu projesi güzergahında bulunan Yavuz Sultan
Selim Köprüsünden geçiş yapmalarının zorunlu hale getirilmesi, hem
seyahat edecek yolcular, hem sektör mensupları, hem de kamu menfaatleri açısından
önemli derecede sorunlara yol açacağından D1
ve B1 yetki belgesi ile tarifeli sefer
yapan otobüslerin Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden ve Yavuz
Sultan Köprüsünden birlikte geçişine
izin verilmesinin daha doğru olacağı kanaatindeyiz
Zira;
İstanbul Edirne Otobanının (E-80) Kınalı
mevkiinden başlayacak Kuzey Marmara Otoyolu
115 km bir mesafe ile İstanbul Avrupa yakasına Anadolu yakasına bağlayacaktır. Kınalı mevkiinden başlanarak 3 Havaalanı
istikametinden 3. Köprü geçildikten sonra, Asya yakasına geçilerek Ankara güzergahına doğru seyir edilecektir. İstanbul
Avrupa yakası Bayrampaşa mevkiinde bulunan
15 Temmuz Demokrasi Otogarından hareket
ederek Anadolu istikametine şehirlerarası transit sefer yapacak
otobüslerin Kuzey Marmara Otoyoluna tem üzerinden doğrudan ulaşabilecekleri bağlantı yollarına ihtiyaç vardır.
Halihazırda
tarifeli sefer yapan otobüslerin Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçiş için
kullandıkları güzergah Bayrampaşa hal mevkiinden çıkış yaparak önce Alibeyköy Cep Otogarına uğradıktan
sonra, çevre yolunu kullanmak suretiyle
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden geçerek
Üsküdar İlçesinde yerleşik Harem
Otogarından yolcularını alarak Anadolu Otoyolu Çamlıca gişelerinden geçerek
varış noktasına seyir etmektedir.
Bu yolu kullanan tarifeli sefer yapan otobüsler 40 km civarına bir
mesafeyi 45 dk. gibi makul bir süre içerisinde tamamlamaktadır.
Şehirlerarası
Karayolu Yolcu Taşımacılı sektöründe Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme
Bakanlığı’ndan Türkiye genelinde D1
Yetki belgesi almış otobüs sayısı yaklaşık
8500 civarındadır. Bu otobüslerin ancak ortalama günde 750 adedi İstanbul’a geliş ve gidiş yapmakta olup kalan
otobüsler yurt içinde seyir yapmaktadır.
Tarifeli sefer düzenleyen otobüslerin
Fatih Sultan Mehmet Köprüsünde
herhangi bir trafik sıkışıklığına neden olması söz konusu bile olamaz.
Zira hizmete açılacak Yavuz Sultan Selim Köprüsünün İstanbul Trafiğine bir
anlamda biraz daha rahatlatacağı ilgili
kamu görevlileri tarafından açıklanmaktadır.
İstanbul
Avrupa Yakasındaki Bayrampaşa’da bulunan
15 Temmuz Demokrasi Otogarında yaz kış ortalamasında günde (24 saat
içinde) 1250 otobüs çıkış yapmaktadır. Bu otobüslerin
yaklaşık 500 adedi Trakya bölgesindeki
illere sefer düzenlemektedir. Yani günde
750 adet şehirlerarası/uluslar arası sefer yapan otobüsün Fatih Sultan Mehmet
Köprüsünü bu gün itibari ile kullandığı anlaşılmaktadır.
Günde
ortalama 750 adet otobüsün 3. köprünün açılması sonucunda ve otobüslerin
her iki köprüyü birlikte kullanmaları
değerlendirildiğinde Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü kullanacak tarifeli sefer
yapan otobüs sayısının trafiğe olumsuz
bir etkisi olmayacaktır. Kaldı ki bu gün itibariyle tüm ağır vasıtalarla
birlikte kullanılan Fatih Sultan Mehmet
Köprüsündeki yoğunluk 3. Köprünün
açılması ile azalacaktır.
Bu
değerlendirmelerin ışığında 15 Temmuz Demokrasi Otogarından
hareketle Alibeyköy cep otogarına uğradıktan sonra Anadolu bölgesinin yolcu
terminali vazifesini gören ve Üsküdar’da
bulunan Harem otogarına uğramak zorunda
oldukları gözetildiğinde; 3. köprüyü kullanmak
zorunda bırakılacak şehirlerarası/uluslararası
tarifeli sefer yapan otobüslerin, Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü
kullanmalarına eskiye oranla iki saatten
fazla bir zaman kaybı yaşanacaktır. Yani otobüslerin yolcuları ile birlikte Avrupa
yakasından Anadolu yakasına geçişleri
iki saatten fazla bir zaman
diliminde gerçekleşecektir. Bu zaman kaybı
Anadolu yakasında Harem Otogarının kaldırılarak yerine Ataşehir mevkiinde yapılacak
yeni Anadolu Otogarına uğramak zorunda kalacak
otobüsler için de yaşanılması kaçınılmaz bir durum olarak ortaya
çıkacaktır.
Şehirlerarası/Uluslararası
tarifeli sefer yapan otobüslerin Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçişlerde, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yerine 3. Köprü yolunu kullanmalarının zorunla hale
getirilmesinin Karayolu Yolcu Taşıma sektörüne olumsuz yönde çok önemli
etkileri olacaktır.
Zira;
Havayolu, Tren, ve Denizyolu yolcu taşımacılık
sistemlerinde yaşanan kapasite artışı neticesinde karayolu yolcu taşıma sektörü ile
diğer yolcu taşıma sektörleri arasında hizmet ve zaman yönünden bir
rekabet yaşanmaya başlamıştır. Özellikle İstanbul Ankara arasında mesafenin kısa
olması da gözetilerek yolcular otobüsü uçağa tercih etmektedir. Ancak
otobüslerin 3 köprü güzergahına zorunlu
olarak yönlendirilmesi sonucunda,
İstanbul Ankara arasında mesafe iki saat gibi daha uzun süren bir mesafede
alınacaktır. Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçerken 3 köprü güzergahının
kullanılmak zorunda kalacak otobüslerin yapacağı tüm seferlerde ortalama iki saatten fazla gecikme yaşanacağı kuşkusuzdur.
Çünkü
İstanbul Bayrampaşa Mevkiinden hareket eden otobüs Alibeyköy otogarına ve Harem otogarına ulaşması 47 km bir mesafeyi aşması ile mümkün olacakken,
3. köprü yolu kullanılması nedeniyle Harem otogarına ulaşması 150 km bir mesafe kat edilerek ulaşması ile mümkün olacaktır. Otobüslerin Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün
geçerek 47 km. ulaşacağı mesafe, 3. köprü yolunun kullanılmasının zorunlu
tutulması nedeniyle 140 km. civarında tamamlayacak olup fazladan 100 km. civarında yol kat
edilecektir. Nerdeyse bir otobüsün Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü kullanmaması nedeniyle Harem/Ataşehir bölgesine varış mesafesi ve zamanı şimdiye oranla üç kat arttırılmış olacaktır.
Bu durum köprü ve yolların yapılış amaçlarından
olan zaman, mesafe ve yakıt tasarrufu
sağlanacağı ilkeleri ile bağdaşmayacaktır.
Otobüsler şuanda Anadolu yakasına geçiş için harcayacakları yakıtın iki katı
kadarı kadar bir yakıtla ve normal geçiş sürecinin iki katı fazla süre harcayarak gereksiz bir külfete katlanmak zorunda
bırakılacaktır. Bu hesaplama sadece İstanbul Avrupa yakasından Anadolu yakasına
geçiş yapacak tarifeli sefere gidecek otobüsler için hesaplanmıştır.
Anadolu illerinden kalkarak Ataşehir/Harem
bölgesindeki terminale uğrayarak Avrupa
yakasına geçecek otobüslerin zaman ve
yakıt israfı da hesaplandığından toplam zaman ve yakıt israfı daha da katlanılmaz bir hal olacaktır.
Şehirlerarası
tarifeli Sefer yapan Otobüslerin 3.
Köprü güzergahını kullanarak Anadolu ve Avrupa yakası gidiş ve gelişlerinde
mesafenin uzaması ile İstanbul trafiğinde geçireceği zamanın da
uzamasına etki edeceği düşünüldüğünde, 3
köprü yolunun kullanımı esasında
sektörümüz adına tahmin edilenden daha vahim sonuçlar doğuracağı açıktır.
Kaldı
ki şehirlerarası tarifeli yolcu otobüsleri Kavacık bölgesinde gidiş ve dönüş
istikametinde ve ara durak
statüsünde yolcu indirme bindirme yapmaktadır.
Otobüslerin 3 köprü güzergahını kullanmaları durumunda İstanbul Anadolu Yakası
Kavacık bölgesinde yaşayan ve otobüsle seyahat eden yolcuların ulaşım hakları
da engellenecektir.
Yapılan
tüm açıklamaların ışığında Şehirlerarası tarifeli sefer yapan Karayolu Yolcu Taşıma sektöründeki otobüslerin hem Fatih Sultan
Mehmet Köprüsünden hem de Yavuz Sultan Selim Köprüsünden geçişine izin verilmesi kamusal nitelikte toplu taşıma hizmeti veren
sektörümüzün ve seyahat eden
yolcularımız için en doğrusu olacağı kuşkusuz olacağından tarifeli sefer
düzenleyen otobüslerin sadece 3 köprü güzergahını kullanması yönünde yapılacak uygulamanın hayata geçirilmemesi kamu
menfaatleri açısından da uygun olacağı kanaatindeyiz.
Biz
aşağıda imzaları bulunan yüz binlerce kişinin istihdam edildiği Karayolu Yolcu
Taşıma sektör mensuplarının ülke genelinde temsilcisi olan sivil toplum
örgütleri olarak şehirlerarası/uluslararası tarifeli sefer yapan otobüslerin
Fatih Sultan Mehmet ve Yavuz Sultan Selim köprülerini birlikte kullanma
haklarına sahip olması kanaat ve görüşündü olduğumuzu ve köprülerden geçiş
uygulamasının bu yönde yapılması hususunda gerekli düzenlemenin yapılmasını saygılarımızla arz ve talep
ederiz.
TÜRKİYE OTOBÜSÇÜLER TÜM OTOBÜSÇÜLER
FEDERASYONU FEDERASYONU
GENEL
BAŞKANI GENEL
BAŞKANI
BİROL ÖZCAN MUSTAFA
YILDIRIM
ULUSLAR ARASI VE YURTİÇİ ULUSLAR ARASI KARAYOLU
OTOBÜSÇÜLER
FEDERASYONU YOLCU TAŞIMACILIĞI BİRLİĞİ
(IPRU)
GENEL BAŞKANI GENEL
BAŞKANI
İmran OKUMUŞ A.Fatih
TAMAY Y.
GENEL
SEKRETER
Mevlüt İLGİN