STK'lardan 3. Köprü Zorunlu Olmasın Talebi

  • Anasayfa
  • Haberler
  • STK'lardan 3. Köprü Zorunlu Olmasın Talebi

ŞEHİRLERARASI TARİFELİ SEFER YAPAN OTOBÜSLERİN FATİH SULTAN MEHMET VE YAVUZA SULTAN KÖPRÜSÜNDEN GEÇİŞLERİNE BİRLİKTE   İZİN VERİLMESİ

Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı tarafından 2016 tarihinde açılması planlanan  Kuzey Marmara Otoyolu ve bu kapsamda inşa edilen Yavuz Sultan Selim  Köprüsünden Şehirlerarası/uluslararası (D1-B1 yetki belgeli)  Karayolu Yolcu Taşıması yapan otobüslerin geçişinin zorunlu olacağı;  hali hazırda geçişlerde  kullanılan  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nün ise tarifeli sefer düzenleyen otobüsler için geçişe yasaklanacağı  basın ve yayın organlarında bazı kamu kurum ve kuruluş yetkilileri tarafından açıklanmıştır. 

Şehirlerarası/uluslararası  Karayolu Yolcu Taşımacılığı yapacak otobüslerin Kuzey Marmara Otoyolu projesi güzergahında bulunan Yavuz Sultan Selim Köprüsünden geçiş yapmalarının zorunlu hale getirilmesi,  hem  seyahat edecek yolcular, hem sektör mensupları, hem de kamu menfaatleri açısından   önemli derecede sorunlara yol açacağından D1 ve B1 yetki belgesi ile   tarifeli sefer yapan  otobüslerin  Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden ve Yavuz Sultan Köprüsünden birlikte  geçişine izin verilmesinin   daha doğru olacağı kanaatindeyiz 

Zira;  İstanbul Edirne Otobanının (E-80) Kınalı mevkiinden başlayacak Kuzey Marmara  Otoyolu  115 km bir mesafe ile  İstanbul Avrupa yakasına  Anadolu yakasına bağlayacaktır.  Kınalı mevkiinden başlanarak 3 Havaalanı istikametinden   3.  Köprü geçildikten sonra,  Asya yakasına geçilerek Ankara  güzergahına doğru  seyir edilecektir.   İstanbul Avrupa yakası Bayrampaşa mevkiinde  bulunan   15 Temmuz Demokrasi Otogarından hareket ederek Anadolu istikametine şehirlerarası transit sefer yapacak otobüslerin   Kuzey Marmara Otoyoluna tem üzerinden  doğrudan ulaşabilecekleri  bağlantı yollarına  ihtiyaç vardır.

Halihazırda tarifeli sefer yapan otobüslerin Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçiş için kullandıkları güzergah Bayrampaşa hal mevkiinden çıkış yaparak  önce Alibeyköy Cep Otogarına uğradıktan sonra,  çevre yolunu kullanmak suretiyle Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden   geçerek  Üsküdar İlçesinde  yerleşik Harem Otogarından yolcularını alarak Anadolu Otoyolu Çamlıca gişelerinden  geçerek   varış noktasına seyir etmektedir.    Bu yolu kullanan tarifeli sefer yapan otobüsler 40 km civarına bir mesafeyi  45 dk.  gibi makul bir süre içerisinde  tamamlamaktadır. 

Şehirlerarası Karayolu Yolcu Taşımacılı sektöründe Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı’ndan Türkiye genelinde  D1 Yetki belgesi almış otobüs sayısı yaklaşık  8500 civarındadır. Bu otobüslerin ancak ortalama günde 750  adedi  İstanbul’a geliş ve gidiş yapmakta olup kalan otobüsler yurt içinde seyir yapmaktadır.  Tarifeli sefer düzenleyen otobüslerin  Fatih Sultan Mehmet Köprüsünde  herhangi bir trafik sıkışıklığına neden olması söz konusu bile olamaz. Zira hizmete açılacak Yavuz Sultan Selim Köprüsünün İstanbul Trafiğine bir anlamda biraz daha rahatlatacağı ilgili  kamu görevlileri tarafından açıklanmaktadır. 

İstanbul Avrupa Yakasındaki  Bayrampaşa’da bulunan 15 Temmuz Demokrasi Otogarında yaz kış ortalamasında günde (24 saat içinde)    1250 otobüs çıkış yapmaktadır. Bu otobüslerin yaklaşık 500 adedi  Trakya bölgesindeki illere sefer düzenlemektedir.  Yani günde 750  adet şehirlerarası/uluslar arası  sefer yapan otobüsün Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü bu gün itibari ile kullandığı anlaşılmaktadır.

Günde ortalama 750 adet otobüsün 3. köprünün açılması sonucunda  ve otobüslerin  her iki köprüyü  birlikte kullanmaları değerlendirildiğinde Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü kullanacak tarifeli sefer yapan  otobüs sayısının trafiğe olumsuz bir etkisi olmayacaktır. Kaldı ki bu gün itibariyle tüm ağır vasıtalarla birlikte kullanılan  Fatih Sultan Mehmet Köprüsündeki yoğunluk 3.  Köprünün açılması ile azalacaktır. 

Bu değerlendirmelerin ışığında 15 Temmuz Demokrasi  Otogarından  hareketle Alibeyköy cep otogarına  uğradıktan sonra Anadolu bölgesinin yolcu terminali vazifesini gören ve  Üsküdar’da bulunan  Harem otogarına uğramak zorunda oldukları  gözetildiğinde; 3. köprüyü kullanmak zorunda bırakılacak şehirlerarası/uluslararası  tarifeli sefer yapan otobüslerin, Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü kullanmalarına eskiye oranla  iki saatten fazla bir zaman kaybı yaşanacaktır. Yani  otobüslerin yolcuları ile birlikte Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçişleri  iki saatten fazla  bir zaman diliminde gerçekleşecektir. Bu zaman kaybı    Anadolu yakasında Harem Otogarının kaldırılarak yerine  Ataşehir mevkiinde  yapılacak   yeni  Anadolu Otogarına uğramak zorunda kalacak otobüsler için de yaşanılması kaçınılmaz bir durum olarak ortaya çıkacaktır.  

Şehirlerarası/Uluslararası tarifeli sefer yapan otobüslerin Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçişlerde,  Fatih Sultan Mehmet Köprüsü yerine  3. Köprü yolunu kullanmalarının zorunla hale getirilmesinin Karayolu Yolcu Taşıma sektörüne olumsuz yönde çok önemli etkileri olacaktır.            

Zira; Havayolu, Tren, ve Denizyolu yolcu taşımacılık  sistemlerinde yaşanan kapasite artışı neticesinde karayolu yolcu taşıma  sektörü ile  diğer yolcu taşıma sektörleri arasında hizmet ve zaman yönünden bir rekabet yaşanmaya başlamıştır. Özellikle İstanbul Ankara arasında mesafenin kısa olması da gözetilerek yolcular otobüsü uçağa tercih etmektedir. Ancak otobüslerin  3 köprü güzergahına zorunlu olarak yönlendirilmesi   sonucunda,  İstanbul Ankara arasında mesafe iki    saat gibi daha uzun süren bir mesafede alınacaktır. Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçerken 3 köprü güzergahının kullanılmak zorunda kalacak otobüslerin yapacağı tüm seferlerde ortalama iki  saatten fazla gecikme yaşanacağı kuşkusuzdur.

Çünkü İstanbul Bayrampaşa Mevkiinden hareket eden otobüs Alibeyköy  otogarına ve Harem otogarına ulaşması 47  km bir mesafeyi aşması ile mümkün olacakken, 3. köprü yolu kullanılması nedeniyle Harem  otogarına ulaşması 150 km bir  mesafe kat edilerek ulaşması ile  mümkün olacaktır.  Otobüslerin Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün geçerek 47 km. ulaşacağı mesafe, 3. köprü yolunun kullanılmasının zorunlu tutulması  nedeniyle 140  km. civarında tamamlayacak olup  fazladan 100 km. civarında yol kat edilecektir.   Nerdeyse  bir otobüsün Fatih Sultan Mehmet Köprüsünü  kullanmaması nedeniyle  Harem/Ataşehir bölgesine varış  mesafesi ve zamanı şimdiye oranla üç  kat  arttırılmış olacaktır.  

Bu  durum köprü ve yolların yapılış amaçlarından olan zaman, mesafe  ve yakıt tasarrufu sağlanacağı ilkeleri ile bağdaşmayacaktır.  Otobüsler şuanda Anadolu yakasına geçiş için harcayacakları yakıtın iki katı kadarı kadar bir yakıtla ve normal geçiş sürecinin iki  katı fazla süre harcayarak  gereksiz bir külfete katlanmak zorunda bırakılacaktır. Bu hesaplama sadece İstanbul Avrupa yakasından Anadolu yakasına geçiş yapacak  tarifeli  sefere gidecek otobüsler için hesaplanmıştır. Anadolu illerinden  kalkarak Ataşehir/Harem  bölgesindeki terminale uğrayarak Avrupa yakasına geçecek otobüslerin  zaman ve yakıt israfı da hesaplandığından toplam zaman ve yakıt israfı  daha da katlanılmaz bir hal olacaktır.

Şehirlerarası tarifeli Sefer yapan  Otobüslerin 3. Köprü güzergahını kullanarak Anadolu ve Avrupa yakası gidiş ve  gelişlerinde   mesafenin uzaması ile İstanbul trafiğinde geçireceği zamanın da uzamasına etki edeceği düşünüldüğünde,  3 köprü yolunun  kullanımı  esasında  sektörümüz  adına  tahmin edilenden daha vahim sonuçlar doğuracağı  açıktır.

Kaldı ki şehirlerarası tarifeli yolcu  otobüsleri Kavacık bölgesinde gidiş ve dönüş istikametinde ve   ara durak statüsünde  yolcu indirme bindirme yapmaktadır. Otobüslerin 3 köprü güzergahını kullanmaları durumunda İstanbul Anadolu Yakası Kavacık bölgesinde yaşayan ve otobüsle seyahat eden yolcuların ulaşım hakları da engellenecektir.

Yapılan tüm  açıklamaların ışığında  Şehirlerarası tarifeli sefer yapan  Karayolu Yolcu Taşıma  sektöründeki otobüslerin hem Fatih Sultan Mehmet Köprüsünden hem de Yavuz Sultan Selim Köprüsünden  geçişine izin verilmesi  kamusal nitelikte toplu taşıma hizmeti veren sektörümüzün  ve seyahat eden yolcularımız için en doğrusu olacağı kuşkusuz olacağından tarifeli sefer düzenleyen otobüslerin sadece 3 köprü güzergahını kullanması yönünde yapılacak  uygulamanın hayata geçirilmemesi kamu menfaatleri açısından da uygun olacağı kanaatindeyiz.

Biz aşağıda imzaları bulunan yüz binlerce kişinin istihdam edildiği Karayolu Yolcu Taşıma sektör mensuplarının ülke genelinde temsilcisi olan sivil toplum örgütleri olarak şehirlerarası/uluslararası tarifeli sefer yapan otobüslerin Fatih Sultan Mehmet ve Yavuz Sultan Selim köprülerini birlikte kullanma haklarına sahip olması kanaat ve görüşündü olduğumuzu ve köprülerden  geçiş  uygulamasının bu yönde yapılması hususunda gerekli düzenlemenin  yapılmasını saygılarımızla arz ve talep ederiz.

 

TÜRKİYE OTOBÜSÇÜLER                                      TÜM OTOBÜSÇÜLER

  FEDERASYONU                                                     FEDERASYONU

  GENEL BAŞKANI                                                  GENEL BAŞKANI

         BİROL ÖZCAN                                                MUSTAFA YILDIRIM

 

 

 

 

 

ULUSLAR ARASI VE YURTİÇİ                               ULUSLAR ARASI KARAYOLU

     OTOBÜSÇÜLER FEDERASYONU                                 YOLCU TAŞIMACILIĞI BİRLİĞİ (IPRU)

GENEL BAŞKANI                                                    GENEL BAŞKANI

İmran OKUMUŞ                                                        A.Fatih TAMAY  Y.

GENEL SEKRETER

Mevlüt  İLGİN

Yazar İsmi
15 Yazısı Var

BENZER YAZILAR