GÜNDEME DAİR

Gündeme dair

Yılın ilk ayı Türkiye için olduğu kadar karayolu yolcu taşımacılığı sektörü için de oldukça hareketli geçti. Döviz kurlarının yükselişi, siyasetteki hızlı gelişmeler, ağır kış şartları gibi pek çok etken Ocak ayının nasıl geçtiğini bile anlamamamıza neden oldu. Öncelikle Türkiye’yi etkisi altına alan ve sektör mensuplarımızı da yakından ilgilendiren kış şartları ve bunun sonuçları ile ilgili düşüncelerimi yazmak istiyorum.

6-10 Ocak tarihleri arasında yaşanan yoğun kar yağışı hayatı felç etmiş, hava, kara ve deniz yolu seferlerinde aksamalar olmuştu. Havayolu ve denizyolu firmalarında yaşanan sefer iptallerine oranla karayolu yolcu taşımacılığı yapan firmalar daha az iptaller gerçekleştirmiş ve yolcu güvenliğini sağlayan alternatif yollardan yolcuları taşımaya devam etmişti. İşte tam da bu dönemde,  henüz gerçek anlamda tamamlanmayan ve otobüsler için zorunlu güzergâh olan 3. Köprünün güvenli olmaması sebebiyle kaptanlarımız ceza uygulanması pahasına 2. Köprüden geçmişti. Karayolu yolcu taşımacılığının çatı örgütü TOFED olarak yolcusunu mağdur etmemek için uygulanan cezalara göğüs geren otobüsçülerimizi yalnız bırakamazdık. Konuyu yetkili makamlara taşıdık ve bu çatı örgütünün başkanı olarak gururla müjde vermek isterim ki çabalarımız başarılı sonuçlar verdi. 6-10 Ocak tarihlerinde 2. Köprüden geçen ve cezai yaptırıma maruz kalan otobüsçülerimizin cezaları iptal edilecek.

Bizi dinleyen, sorunlarımızın çözümü konusunda destek olan herkese özellikle Ulaştırma Bakanlığı’nın yöneticilerine teşekkürü bir borç biliriz.

Öte yandan; büyük güçlü ve tam bağımsız Türkiye için, ülkemizin refahı ve istikrarın sürmesi için Nisan ayında yapılması öngörülen yeni anayasa referandumunda evet diyeceğimizi özellikle belirtmek isterim. Karayolu yolcu taşımacılığı olarak devletimizin, milletimizin her zaman yanındayız. Önümüzdeki hafta basın yayın organlarının da davet edileceği bir basın toplantısı düzenleyerek sektörümüzün devletimize verdiği desteği herkese duyuracağız.

Bu hafta çok önemli bir konumuz daha var.  Hükümetin son yayımladığı kanun hükmünde kararname (KHK) ile özel sektörün kamuya borcu için kur yılsonuna kadar 3.53 liraya sabitlendi. Bu da sektörümüzün umutlarını yeşertti. Çünkü her yıl döviz bazında binlerce otobüs alan sektörümüz de aynı beklenti içerisinde. Üretici firmalar gerek otobüsler gerekse de yan sanayi ürünleri için kuru sabitlemelidirler.

Yaşanan terör olayları ve darbe girişimi gibi birçok olumsuzluğun ardından en büyük zararı gören sektörlerden birinin karayolu yolcu taşımacılığı olduğu su götürmez bir gerçektir. Yolcu sayımızın yarı yarıya düşmesi, 3. Köprünün zorunlu güzergâh olması, akaryakıt zamları gibi üst üste gelen konular zaten belimizi büktü. Ülke olarak, sektörler olarak ayakta kalabilmemiz için birbirimize destek vermeliyiz. Bu nedenle özel sektörün kamuya borcunun silinecek olması bizler için bir emsal teşkil etmeli ve alınan otobüsler içinde kur sabitlenmeli.

Son olarak Hürriyet Gazetesi köşe yazarı Vahap Munyar’ın dikkat çektiği bir konuya değinmek istiyorum. Munyar 26 Ocak Perşembe günkü yazısında İDO’nun Osmangazi Köprüsü’nde yapılan indirimi tahkime götürmesini konu edinmişti. Devletin indirime gittiği yerde İDO’nun tahkime gitmesi sektör olarak bizi çok şaşırttı. Zira bu indirim hem sektörümüzün hem de Osmangazi Köprüsü’nü kullanan- kullanacak vatandaşlarımızın lehinedir.

Biz hem İDO’nun fiyatlarında hem de köprülerde indirim istiyoruz.  Hatta otobüslerin İDO  gemilerinde toplu taşıma aracı sayılarak ambulanslar gibi öncelikli geçiş hakkı olması ve sıra beklemeden gemiye binebilmesi gerektiğini  savunuyoruz. Beklentilerimiz arasında otobüslerin İDO gemilerini kullanırken ödediği bedelin, gidiş- gelişte tek gidiş ya da tek geliş şeklinde fiyatlanması  da var.

Birol ÖZCAN
0 Yazısı Var

BENZER YAZILAR